Compliance

OBO lægger stor vægt på samfundsansvarlighed.

OBO-Code of Conduct for samfundsansvarlighed

Præambel

Vi, virksomhedsgruppen OBO Bettermann, bekender os til vores samfundsmæssige ansvarlighed i forbindelse med vores virksomheds aktiviteter verden over (internationalt for det meste betegnet som "Corporate Social Responsibility"). Denne "OBO-Code of Conduct for samfundsansvarlighed" (efterfølgende kaldet "CoC") fastsætter, hvilken betydning det især har for arbejdsforhold, social- og miljøsikkerhed samt gennemskuelighed, tillidsfuldt samarbejde og dialog. Indholdet i dette CoC er udtryk for vores fælles grundværdier hos OBO Bettermann, som er defineret i vores generelle målsætning og fastsat i vores bekendelse til social markedsøkonomi.

CoC er konciperet som en frivilligt forpligtelse og hjælper os med at reagere på de forskellige rammebetingelser på det globale marked samt med at tage udfordringerne og forventningerne i samfundet op som konsekvens af det tiltagende samarbejde i værditilvækstkæden.

1. Grundlæggende forståelse for virksomhedsledelse, som er ansvarlig over for samfundet

Denne CoC er baseret på en fælles grundlæggende forståelse for virksomhedsledelse, som er ansvarlig over for samfundet. Det betyder for OBO Bettermann, at vi arbejder ansvarligt ved at gennemtænke konsekvenserne for vores virksomhedsbeslutninger og -handlinger med hensyn til økonomi, teknologi, sociale forhold og økologi og tilstræber en rimelig afbalancering af interesserne. Inden for vores muligheder og handlingsmarginer bidrager vi frivilligt til samfundets velfærd og bæredygtige udvikling i afdelingerne, hvor vi er aktive. Vi orienterer os efter de almindeligt gældende etiske værdier og principper, og integritet, retskaffenhed og respekt for menneskelig værdighed står højt på listen.

2. Gyldighedsområde

2.1 Denne CoC gælder for alle filialer og forretningsenheder i vores virksomhedsgruppe verden over.

2.2 Inden for vores muligheder og handlingsmarginer forpligter vi os til, at indholdet i dette CoC også fremmes hos vores leverandører og i den øvrige værditilvækstkæde.

3. Hjørnestene for virksomhedsledelse, som er ansvarlig over for samfundet

Vi, OBO Bettermann, arbejder aktivt på, at de efterfølgende værdier og principper følges og overholdes langsigtet.

3.1 Overholdelse af lovene

Vi overholder de gældende love og øvrige retsbestemmelser i landene, hvor vi arbejder. I lande med svage institutionelle rammer undersøger vi omhyggeligt, hvilken virksomhedspraksis fra vores hjemland, der skal anvendes som understøttelse for at opnå ansvarlig virksomhedsledelse.

3.2 Integritet og Organizational Governance

3.2.1 Vi, OBO Bettermann, udfører vores handlinger efter almindeligt gældende etiske værdier og principper og især efter integritet, retskaffenhed, respekt for menneskelig værdighed, åbenhed og udelukkelse af diskriminering på grund af religion, verdensanskuelse, køn og etik.

3.2.2 Vi afviser korruption og bestikkelse som angivet i FN-konventionen (de Forenede Nationers konvention om korruption fra 2003, i kraft siden 2005) og understøtter transparens, moralsk handling og ansvarlig ledelse og kontrol i virksomheden.

3.2.3 OBO Bettermann arbejder efter hæderlige og anerkendte forretningsmetoder og tilstræber fair konkurrence. Inden for konkurrenceområdet orienterer vi os efter professionel adfærd og arbejde, der er i overensstemmelse med vores kvalitetskrav. Med opsynsmyndighederne har vi, OBO Bettermann, et partnerlignende og tillidsfuldt forhold, og vi følger bestemmelserne fra Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronikindustrie e.V (det tyske centralforbund for el-teknik- og elektroindustrien): "Retningslinjer for vores forbundsarbejde - anvisninger til handling i overensstemmelse med kartelretten i ZVEI".

3.3 Forbrugerinteresser

Når forbrugerinteresser er involveret, holder vi os til de forbrugerbeskyttende forskrifter samt til passende salgs-, marketings- og informationspraksis. Grupper, som har behov for særlig beskyttelse (f.eks. unge, handicappede) har vores særlige opmærksomhed.

3.4 Kommunikation

Vi, OBO Bettermann, kommunikerer åbent og dialogorienteret om kravene i dette CoC med vores medarbejdere, kunder, leverandører og andre interesse- og interessentgrupper og diskuterer, hvordan vi realiserer dette. Alle dokumenter og bilag udarbejdes efter reglerne, ændres eller makuleres ikke og opbevares hensigtsmæssigt. Driftshemmeligheder og forretningsinformationer fra partnerne behandles følsomt og fortroligt.

3.5 Menneskerettigheder

Vi arbejder for fremme af menneskerettighederne og overholder menneskerettighederne i henhold til FN-menneskerettighedserklæringerne {Generel forklaring af menneskerettighederne, FN-resolution 217 A (111) fra 1948), især de efterfølgende nævnte:

3.5.1 Privatsphære

Beskyttelse af privatsfæren.

3.5.2 Sundhed og sikkerhed
Bevarelse af sundhed og arbejdssikkerhed, især garanti for et sikkert og sundhedsfremmende arbejdsmiljø, så ulykker og personskader undgås.

3.5.3 Chikane
Beskyttelse af medarbejderne mod fysisk afstraffelse og mod fysisk, seksuel, psykisk eller verbal chikane eller misbrug.

3.5.4 Meningsfrihed
Beskyttelse af og garanti for retten til meningsfrihed og fri meningsytring.

3.6 Arbejdsbetingelser

Vi, OBO Bettermann, overholder de følgende kernearbejdsstandarder fra ILO {International Labour Organization = den internationale arbejdsorganisation):

3.6.1 Børnearbejde
Forbud mod børnearbejde, dvs. beskæftigelse af personer under 15 år, hvis de lokale retsbestemmelser ikke fastsætter en højere aldersgrænse, og hvis undtagelser ikke er tilladt (ILO-konvention nr. 138 af 1973 og ILO-konvention nr. 182 fra 1999).

3.6.2 Tvangsarbejde
Forbuddet mod tvangsarbejde af enhver art (ILO-konvention nr. 29 fra 1930 og ILO-konvention nr. 105 fra 1957).

3.6.3 Aflønning
Arbejdsstandarder for godtgørelse, især med henblik på godtgørelsesniveauet efter de gældende love og bestemmelser (ILO-konvention nr. 100 fra 1951).

3.6.4 lønmodtagerrettigheder
Respekt for lønmodtagernes ret til koalitionsfrihed, forsamlingsfrihed samt til kollektive forhandlinger og lønforhandlinger, hvis dette er retsmæssigt tilladt i det pågældende land (ILO-konvention nr. 87 fra 1948 og ILO-konvention nr. 98 fra 1949).

3.6.5 Diskrimineringsforbud
Diskrimineringsfri behandling af alle medarbejdere (ILO-konvention nr. 111 fra 1958)

3.7 Arbejdstid

Vi overholder arbejdsnormerne for den maksimalt tilladte arbejdstid.

3.8 Miljøbeskyttelse

Vi opfylder bestemmelserne og standarderne for miljøbeskyttelse, som vedrører vores virksomheder, og handler miljøbevidst i alle vores afdelinger. Vi behandler endvidere de naturlige ressourcer med ansvarlighed og i henhold til principperne i Rio-deklarationen (de 27 principper i "Rio Declaration on Environment and Development" fra 1992 som resultat af de Forenede Nationers konference om miljø og udvikling, som fandt sted i Rio de Janerio).

3.9 Aktivt borgerskab

Vi, OBO Bettermann, bidrager til den samfundsmæssige og økonomiske udvikling i landet og regionen, hvor vi udfører vores arbejde, og understøtter vores medarbejderes frivillige aktiviteter.

4. Gennemførelse og anvendelse

Vi foretager alle egnede og rimelige bestræbelser på kontinuerligt at omsætte og anvende principperne og værdierne, som er beskrevet i dette CoC. Kontraktpartnerne skal på opfordring og inden for gensidighedens rammer berette om de vigtigste foranstaltninger, så det kan kontrolleres, hvordan overholdelsen af principperne garanteres. Der eksisterer ikke krav om videregivelse af drifts- og forretningshemmeligheder eller om informationer i forbindelse med konkurrence eller andre følsomme informationer.

Erklæring vedrørende moderne slaveri

Moderne slaveri er en forbrydelse og et svigt af de grundlæggende menneskerettigheder. Den antager forskellige former som slaveri, tvangs- og pligtarbejde, menneskehandel og børnearbejde, der alle har det til fælles, at en persons frihed tages af en anden person med det formål at udnytte personen til egen eller kommerciel fordel.

OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG (nedenstående kort kaldt OBO Bettermann) anerkender, at den som virksomhed bærer et moralsk og socialt ansvar for, at følge en nultolerancepolitik overfor moderne slaveri i alle dens udtryksformer. Vi forpligter os i alle vores forretningshandlinger så vidt muligt at forhindre slaveri og menneskehandel, og at sikre, at der i vores leverandørkæder ikke finder slaveri og menneskehandel sted.

OBO Bettermann vil nå disse mål på følgende måde:

  • Grundig kontrol og undersøgelse af leverandørkæden
  • Kontinuerlig analyse og evaluering af overvågningsmetoder, så det er sikret, at alle medarbejder mindst modtager mindsteløn, og har retten til at arbejde.
  • Fremme af en kultur, hvor kritik kan fremsættes frit og whistleblowere beskyttes.
  • OBO Bettermann vil ikke samarbejde eller handle med en virksomhed, når vi erfarer, at vedkommende er involveret i slaveri eller menneskehandel.
  • OBO Bettermann har en nultolerancepolitik over for slaveri og menneskehandel og forventer af alle dens leverandører, at disse værdier overholdes.
  • Efter forespørgsel skal leverandører være io stand til at dokumentere overholdelsen af denne erklæring i det omfang OBO Bettermann finder det tilstrækkeligt.
  • OBO Bettermann forbeholder sig at gennemføre regelmæssige kontroller inden for denne erklærings rammer og forventer leverandørernes ubegrænsede kooperation ved disse kontroller..

Hvis det konstateres, at en leverandør af OBO Bettermann ikke overholder reglerne i denne erklæring, vil OBO Bettermann omgående træffe de nødvendige foranstaltninger, hvilket kan omfatte en opsigelse af leverandøraftaler eller andre kontrakter med den pågældende leverandør.

Direktion
D-58710 Menden